Jak zostać wirtualną asystentką?

asystent

Wirtualna Asystentka to z pewnością zawód przyszłości. W Polsce funkcjonuje od kilku dobrych lat i staje się coraz bardziej popularny. Za granicą usługi asystenckie z powodzeniem działają już od dawna. Coraz więcej osób dostrzega wyraźną korzyść w usługach asystenckich, które są elastyczne, zazwyczaj dobrze płatne i mogą być świadczone w zaciszu swojego domu.

 

Rynek wirtualnej asysty kwitnie

Zawód zdalnego asystenta w Polsce to coraz bardziej interesujący kierunek na rynku pracy. Wiele osób na tym stanowisku ma profesjonalne umiejętności asystenckie poparte kursami, a inni dopiero się szkolą, działając w tych dziedzinach, które znają najlepiej. Potrzeby na wirtualnych asystentów są naprawdę duże. Coraz więcej firm nie chce zatrudniać na cały etat pracownika i znacznie wygodniej jest im współpracować z kimś, kto ma swoją działalność i może zaoferować pakiet godzinowy w rozliczeniu miesięcznym. Nie trzeba wówczas ponosić kosztów utrzymania pracownika na etacie, tylko można umówić się na konkretne godziny, pakiety i jest wgląd w każdą przepracowaną godzinę. Ten system jest przejrzysty dla obu stron i sprawia, że pracodawca płaci tylko za wykonaną pracę, a asystentka jasno wie, co ma robić.

 

Jak wykształcić się na wirtualną asystentkę?

Innymi słowy, jak zostać wirtualną asystentką? Gdy wpiszesz w internecie takie hasła jak „wirtualna asystentka kursy”, „wirtualna asystentka praca” czy „wirtualna asystentka zadania” pojawi się mnóstwo wyników. Jednak warto podejść do tematu rzetelnie. Co zatem zrobić, aby zdobyć upragnione umiejętności? Przede wszystkim trzeba pomyśleć o specjalnych kursach dla wirtualnych asystentek, których jest teraz naprawdę dużo, a część z nich prowadzą tzw. mentorki. Oferują one konsultacje indywidualne bądź całe kursy on-line, a wszystko poświadczone certyfikatami. Pieniądze zainwestowane w taką wiedzę, z pewnością się zwrócą bardzo szybko. Po drugie można nawiązać kontakt z innymi wirtualnymi asystentkami i działać jako podwykonawca lub wykonując zadania stażowe lub w ramach wolontariatu, aby budować portfolio. Jeśli chcesz zdobyć kwalifikacje jako VA (Virtual Assistant), najlepiej zacząć działać w praktyce.

 

Specjalizacja to klucz do sukcesu dla wirtualnej asystentki

Mówi się, że wirtualna asystentka powinna mieć wiele różnych umiejętności. I faktycznie, najczęściej są to osoby wszechstronne i mogące pochwalić szerokim wachlarzem wykonywanych zadań. Czy tak osiągniesz sukces? To zależy. Możesz potrafić wiele, ale nic konkretnego. Dlatego znacznie lepiej jest wyspecjalizować się w czymś konkretnym, np. w obsłudze klienta anglojęzycznego, montażu video, obsłudze WordPressa czy grafice dla social mediów. Wybierz specjalizację i trzymaj się jej, a sukces przyjdzie szybciej niż myślisz. Co ważne, wybór powinien być podyktowany nie tylko tym co jest poszukiwane na rynku, ale przede wszystkim tym, co umiesz i w czym czujesz się dobrze. Takie zadania łatwiej wykonuje się dla klienta i z większą pewnością siebie.

 

Szukanie klientów, czyli podstawa tego biznesu

Posiadasz umiejętności poszukiwane przez klientów, ukończyłaś kursy dla VA, znasz programy graficzne czy języki obce. Są to bardzo ważne umiejętności, choć nie można zapomnieć o zdobywaniu klientów, ponieważ wtedy w praktyce będzie można się rozwijać w tej branży. Stworzenie dobrej, przejrzystej oferty to podstawa. Zawsze pamiętaj o oferowaniu wartości dodanej. Jeśli klient szuka hotelu na wyjazd służbowy, zaproponuj również restaurację na kolację firmową, z kolei jeżeli potrzebuje kogoś do obsługi social media, podpowiedz mu, co zmienić w strategii ich prowadzenia i zaproponuj darmowy audyt, o ile masz taką wiedzę. Komunikacja z klientem to też kwestia niebagatelna. Komunikuj się otwarcie i przejrzyście, informuj o opóźnieniach, przesyłaj ofertę dopasowaną do jego biznesu. Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć jako wirtualna asystentka, to najpierw stwórz dobrą ofertę, nie zapominając o grafice, a potem szukaj potencjalnych zainteresowanych. Pomoże w tym strona internetowa, blog lub profil na Facebooku bądź na Instagramie, gdzie uwiarygodnisz swój wizerunek biznesowy.