Filtr oleju to kluczowy element systemu smarowania w silnikach spalinowych. Ten komponent chroni jednostkę napędową przed uszkodzeniami i przyspiesza usuwanie szkodliwych zanieczyszczeń. Zrozumienie pracy filtra oleju jest niezbędne do utrzymania pojazdu w najlepszym stanie technicznym.
W niniejszym artykule omówiliśmy procesy zachodzące podczas działania filtru oleju.
Filtr oleju – jak działa?
Oto kilka podstawowych informacji na temat działania filtru oleju:
- Wyłapywanie cząstek stałych – sprzęt wyposażony jest w filtr, który składa się z różnych warstw materiałów, takich jak papier filtracyjny, włókno szklane czy metalowe. Ich gęstość i struktura umożliwiają zatrzymywanie cząstek stałych, takich jak metalowe opiłki, kurz, zabrudzenia lub resztki zużytych części.
- Filtracja oleju – w trakcie przepływu oleju przez filtr zanieczyszczenia są zatrzymywane. W efekcie płyn zostaje oczyszczony ze szkodliwych substancji, co pomaga w utrzymaniu czystości i właściwości smarowniczych.
- Klasy filtracji – filtry oleju są dostępne w różnych klasach filtracji, które określają zdolność do zatrzymywania cząstek o określonym rozmiarze. Im wyższa wartość, tym drobniejsze cząsteczki są zatrzymywane. To ważne, ponieważ nawet mikroskopijne zanieczyszczenia mogą być szkodliwe dla silnika.
- Zawór regulacyjny – niektóre filtry oleju wyposażone są w zawór regulacyjny, który umożliwia przepływ oleju nawet w przypadku zatkania się komponentu. Jest to zabezpieczenie, które utrzymuje dostarczanie płynu do silnika nawet wtedy, gdy część została zanieczyszczona, co pomaga w uniknięciu uszkodzeń z powodu braku smarowania.
Filtr oleju działa jako element oczyszczający olej silnikowy, zatrzymując zanieczyszczenia i utrzymując go w jak najlepszym stanie.
Filtr oleju – jak często wymieniać?
Oto ogólne wytyczne dotyczące częstotliwości wymiany filtrów oleju:
- Zgodnie z zaleceniami producenta – najlepszym źródłem informacji na temat częstotliwości wymiany filtra oleju jest instrukcja obsługi pojazdu oraz zalecenia producenta. Firmy zazwyczaj podają dokładne wytyczne dotyczące tego aspektu wraz z zaleceniami dotyczącymi oleju silnikowego.
- Razem z wymianą oleju – w większości przypadków filtr powinien być wymieniany razem z olejem silnikowym. Standardowo jest to co około 8,000 do 10,000 kilometrów, ale może się różnić w zależności od modelu pojazdu i rodzaju eksploatacji.
- Warunki jazdy – w trudnych warunkach, takich jak jazda w ekstremalnych temperaturach, w kurzu, na krótkich dystansach lub w warunkach miejskich, filtr oleju może ulegać szybszemu zużyciu. W takich przypadkach zaleca się skrócenie okresu między wymianami.
Ważne jest, aby trzymać się zaleceń producenta pojazdu i przestrzegać określonych terminów wymiany oleju oraz filtra.
Filtr oleju PP84 – ile kosztuje?
Nie da się odpowiedzieć jednoznacznie, ile kosztuje filtr oleju PP84, ponieważ na rynku można znaleźć szeroki wybór komponentów tego rodzaju.
Aby uzyskać aktualne informacje na temat ceny filtrów oleju PP84, zaleca się skontaktowanie z autoryzowanym dealerem, sklepem motoryzacyjnym lub innym dostawcą specjalizującym się w częściach samochodowych.